تبلیغات
گفته ها و ناگفته های وحی - ناسخ و منسوخ در قرآن از نگاهی متفاوت (قسمت هفتم)

ناسخ و منسوخ در قرآن از نگاهی متفاوت (قسمت هفتم)

شنبه 7 دی 1392 02:25 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      



بررسی آیآت فحشاء با رویکرد عدم نسخ در آن ها:


الف ) تلخیص درس خارج شماره 222 مورخۀ 20/4/83 آیة الله مظاهری *

یکی از آیاتی که می گویند منسوخ شده است، آیات15 و 16 سورۀ شریفۀ نساء می باشد"وَ اللاَّتِی یَأْتِینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ"آن زنی که زنا بدهد."فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْکُمْ فَإِنْ شَهِدُوا"باید چهار نفر از شما شهادت بدهند، "فَإِنْ شَهِدُوا "اگر چهار نفر شهادت دادند."فَأَمْسِكُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّىَ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ "این را در خانه زندان کنید که دیگر از خانه بیرون نرود تا بمیرد."أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً"یا اینکه پروردگار عالم یک راهی برایش تعیین کند."وَاللَّذَانَ یَأْتِیَانِهَا مِنكُمْ فَآذُوهُمَا"اگر زن و مردی این فاحش گری را بکنند،یعنی زنا بکنند آنها را تعزیر بکنید،اذیت بکنید."فَإِن تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِیمًا "اگر توبه کردند دیگر رهایشان کنید."(سوره نساء - 15 و 16 )

 

گفته اند این دو آیه به آیه دوم سوره نور نسخ شده است که می فرماید : ا:" الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ "...(نور- 2 ) زن زنا دهنده،مرد زنا کننده باید صد تا تازیانه بخورد.لذا اینکه در خانه نگه اش بدارید یا اینکه کتکش بزنید تا اینکه آدم بشود اینها نه،او باید صد تا تازیانه بخورد او هم صد تا تازیانه این مشهور در میان اصحاب است هم سنی و هم شیعه گفته اند نسخ شده است.

یک حرف در این است که این فاحشه به معنای زناست؟

فقها این جور معنا کرده اند گفته اند به معنای زناست اما اگر آیه را این جور معنا کردیم این آیه می گوید اگر زن و مرد در معرض زنا کردن و زنا دادن باشند- مثل وضع فعلی ما- دخترها را در خانه نگه بدارید، نگذارید از خانه بیرون بیایند، پسرها را هم ادبشان کنید، اما اگر زنا کردند و زنا دادند صد تا تازیانه به آنها بزنید دیگر این آیات هیچ ربطی به هم پیدا نمی کند و می شود رویش فتوا بدهیم و خود من روی این فتوا داده ام که این اختلاطی که الان پیدا شده راهش چیست؟

باید دولت اسلامی، همۀ ما، پدر و مادرها نگذارند این دخترهای این جوری، این زنهای این جوری، از خانه بیرون بیایند مردها هم اگر بی حیایی کردند توی سرشان بزنیم تا آدم بشوند.اما اگر زنا کردن دیگر صد تا تازیانه به آنها بزنید. اگر « و اللاتی یاتین الفاحشة»را به جای زنا به بی حیایی بی غیرتی معنا کنیم و  "الزانیة و الزانی"را به زنا ، دیگر علی الظاهر نه این دو آیه هم دیگر را نسخ می کنند و نه ربطی به همدیگر پیدا می کنند.

اگر فاحشه را به زنا هم معنی کنیم باز نسخ نیست برای اینکه خود آیه شریفه می فرماید فعلا این ،بعد هم حکمش را می گوییم" أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً " بنابراین"الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی"مبین می شود اول مجمل گفت،بعد هم "الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی  "مبین آن است و مبیِّن و مبیَّن که نسخ نیست نسخ این است که از نظر آمد زمان بگوید حکم تا اینجاست از این جا به بعد نه و این می گوید حالا مجملش را می گوید کلی اش را می گویم بعد هم جزیی اش را خواهم گفت و جزی اش"الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی "است.

اگر این حرف دوم مبیِّن باشد  و مبیَّن است نسخ نیست ولی حرف مرا بپذیرید که اصلا آیه اول-آیه 15 و 16 از سوره نساء-اصلا مربوط به زنا نیست مربوط به اختلاط پسر و دختر و بی حیایی و در معرض فساد واقع شدن است. 

    ب ) آبة الله طالقانی در تفسیر این آیه بعد از این که دلایل منطقی برای عدم نسخ آیه مبارکه ارائه می دهند،موضوع را از لحاظ اجتماعی بررسی می کنند.      برخی مفسرین حكم آیه ۲ سوره نور را ناسخ آیه ۱۵ سوره نساء می دانند: الزانیه و الزانی فاجلدوا كل واحد منهما مائه جلده «زن زناكار و مرد زناكار هر یك را صد تازیانه بزنید...»     اما به نظر آیة الله طالقانی این مفسرین دلیل محكم و قانع كننده ای برای گفتۀ خود ندارند، به نظر وی بر فرض پذیرفتن نسخ كلی بعضی احكام «نسخ در دو حكمی رواست كه با هم تعارض داشته باشند و در حكم این دو آیه چنین تعارضی نیست (پرتوی از قرآن، شركت سهامی انتشار، ۱۳۶۰ قسمت ششم، (ج چهارم)،ص ۱۰۶)     بنابر استدلال دوم ، ناسخ باید به لحاظ زمانی و تاریخی، پس از منسوخ بیابد در حالی كه آیات اول سوره نور كه در سال ۵ تا ۶ هجرت نازل شده نمی تواند ناسخ آیه ۱۵ سوره نساء باشد كه در سال ۱۰ هجری به پیامبر نازل شده است. (قسمت ششم،  ج چهارم، ص ۱۰۸)     براساس استدلال دیگری از آیۀ الله طالقانی، هیچ یك از این دو آیه همدیگر را نسخ نمی كنند، چون اگرچه دورنمای هراس انگیز و عبرت آور احكام و حدودی مانند «رجم و جلد» را بالای سر اجتماع نگه می دارد (قسمت ششم (ج چهارم)، ص ۱۰۹) اما بلافاصله متذكر می شود كه چهار شاهد باید گواه باشند و در صورت اثبات، چنین زنانی را باید در خانه نگاه داشت تا اصلاح شوند... همچنین به نظر طالقانی حكم رجم و تازیانه در سرتاسر حكومت خلفا و امرای اسلامی بسیار اندك بوده است (قسمت ششم (ج چهارم)، ص ۱۰۸) و روش تربیتی در اسلام بر رجم و تازیانه رجحان و برتری دارد.

با این وصف سازكار قرآنی «نسخ» به مكانیزم پویایی و راز جاودانگی قرآن مبدل می شود كه با همراه كردن دو امر «اجتهاد» و «تكامل»، پیام قرآنی را در عصرها و دوره های مختلف به گفت و گو می گیرد .

........................................................................................

*تلخیص درس خارج شمارۀ مورخۀ 2/2/83 آیة الله مظاهری ازسایت:

http://www.almazaheri.com/Farsi/Index.aspx?ID=2190&TabID=0702

                                                                                                                                                                                       ادامه دارد...


برچسب ها: ناسخ ، منسوخ ، فحشاء ، زنا ، آیة الله مظاهری ،
دنبالک ها: درس خارج شمارۀ مورخۀ 2/2/83 آیة الله مظاهری ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 19 فروردین 1393 12:04 ق.ظ
دیدگاه ها ()
شنبه 14 مرداد 1396 09:09 ب.ظ
I am really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.
Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing,
it is rare to see a nice blog like this one today.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


  • با سلام
    با توفیق خداوند متعال , وبلاگ "گفته ها و ناگفته های وحی" فعلا در دو موضوع "تفسیر آیات مشکله و علوم قرآنی" افتتاح گردیده است. از پژوهش گران گرامی و مخاطبان عزیز , عاجزانه تقاضا داریم به علت اهمیت موضوع قرآن چنان که مطلبی نیاز مند توضیح رسایی بود , آن را با ایمیل یا ثبت نظر به اطلاع ما برسانند. هم چنین اگر مطلبی نادرست در وبلاگ درج شده باشد، مارا از نادرستی آن آگاه سازید. با تشکر

نویسندگان

  • علی آقاپور(66)