تبلیغات
گفته ها و ناگفته های وحی - ظاهر و باطن احکام- وضو و غسل ظاهری و باطنی

ظاهر و باطن احکام- وضو و غسل ظاهری و باطنی

دوشنبه 12 اسفند 1392 09:00 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


ظاهر و باطن احکام

هر یک از اشیاء و موجودات را ظاهری است و باطنی، چنان که در قبال هر عضوی از اعضای جسمانی انسان، عضوی باطنی است، در مقابل هر موجود عالم ناسوتی، اعم از ستارگان و موجودات ذیروح و غیر ذیروح، موجودیتی  باطنی وجود دارد که وجه ملکوتی و روحانیت اوست.

همان طور که برای انسان چشم و گوش ظاهری است، چشم و گوش باطنی نیز یرای او وجود دارد.

هر آیتی از قرآن را ظاهری است و باطنی و هر بطنش را نیز بطنی است تا مرتبۀهفتم که آن هم کنایه از کثرت باشد.

همچنین کلیۀ تکالیف و وظایف و احکام الهی هم ظاهری دارند و باطنی، لذا هیچ حکمی از احکام و امری از اوامر نیست که در عین توصیه به انجام ظاهری آن توصیه به امر باطنی نشود.


وضو و غسل ظاهری و باطنی

در احكام الهی گرچه به وضو و غسل امر است، امّا این وضو و غسل موجب تطهیر كالبد جسمانی است نه تطهیر روحانی. تطهیر جسمی بدون همراهی تطهیر روحی، انسان را به هدف اصلی نرساند. منشأ همه رذایل اخلاقی و هلاكتها نفس است و مأموریت حضرات انبیاء و اوصیاء و اولیاء برای تطهیر آن است. تطهیر نفس از عیوب بسی مهمتر از تطهیر از احداث است چه، قَذَرات نفسانی ممكن است سالها در نفس باقی بماند، لذا مدت‌ها مجاهدت باید تا نفس ازعیوب پاك گردد.

تطهیر احداث به وضو و غسل امكانپذیر است و تطهیر نفس با عقل سلیم. هرچه مراتب ‌ایمان و علم و معرفت بیشتر باشد، عقل باطنی انسان قویتر بوده و حصول این طهارت قلبی بیشتر میسّر است.

حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: رعایت اسباغ در وضو لازم است. اسباغ از لحاظ ظاهر، كامل نمودن وضو است به رساندن آب به همة اعضاء وضو، و رعایت آداب و مستحباتی است كه از شرع انور رسیده. امّا طُهْرِ سابغ برحسب معنی باطن، طهارت تمام وجود است از ظاهر و باطن و قلب و فكر تا نقطه‌ای از وجود وضوگیرنده و نمازگزار آلوده به نجاست گناه و پلیدی رذایل اخلاقی نباشد.

 بنابراین عارف الهی را علاوه بر غسل و وضوی ظاهری، وضو و غسل دیگری است. وضو و غسل از آب عشق و انقطاع؛ وضو و غسل از آب عهد الهی. اگر وضو و غسل ظاهری درپاره‌ای موارد واجب است، بر سالك عارف است كه هر آنی با وضو و غسل باطنی باشد كه وظایف او ماورای سایرین است.

بزرگان فرموده‌اند: «اَلْوُضوءُ اِنفِصٰالٌ وَالصَّلٰوةُ اِتِّصٰالٌ» تا در وضو انفصال حاصل نشود درصلوة، اتصال نیست. چون این انفصال و اتصال جمع شود، كمالیّت صلوة حاصل آید. در این مقام است كه جهت برخیزد و قبلة باطنی نمودار گردد و این حقیقت عیان گردد كه احكام قبله و كیفیت صحّت و یا انحراف از آن در فقه الهی، در معنا اشاراتی است بر قبلة باطنی و ازلی دلها. تجلّی كاملة قبله ازلی در قلب انسان كامل است كه نشیمنگاه حق‌تعالی است. آری انسان كامل، قبلة كل، در حركت استكمالی انسانهاست و حركات جزئی و كلّی او سرمشق همه است. ثمرة شجرة طیّبه وجودیّه و‌ ایجادیّه اوست و تبعیت از او شرط حقیقی سعادت در دنیا و عقبیٰ است.


برچسب ها: احکام ظاهری و باطنی ، وضوی ظاهری و باطنی ،
دنبالک ها: وضووغسل ظاهری و باطنی - استاد علی اللهوردیخانی ، حواس ظاهری و باطنی- محمد درگاه‌زاده ، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه علامه حسن زادۀ آملی ، حس های ظاهری و باطنی انسان¬- کتاب معادشناسی 6 صفحه 181 تا 188- علامه آیت اللـه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 17 فروردین 1393 11:16 ب.ظ
دیدگاه ها ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


  • با سلام
    با توفیق خداوند متعال , وبلاگ "گفته ها و ناگفته های وحی" فعلا در دو موضوع "تفسیر آیات مشکله و علوم قرآنی" افتتاح گردیده است. از پژوهش گران گرامی و مخاطبان عزیز , عاجزانه تقاضا داریم به علت اهمیت موضوع قرآن چنان که مطلبی نیاز مند توضیح رسایی بود , آن را با ایمیل یا ثبت نظر به اطلاع ما برسانند. هم چنین اگر مطلبی نادرست در وبلاگ درج شده باشد، مارا از نادرستی آن آگاه سازید. با تشکر

نویسندگان

  • علی آقاپور(66)