تبلیغات
گفته ها و ناگفته های وحی - تفسیر صحیح آیات مشکله قرآن- مطلب چهاردهم:تفسیر آیه 45 سوره زخرف (پرسش از پیامبران چگونه بوده است؟)

تفسیر صحیح آیات مشکله قرآن- مطلب چهاردهم:تفسیر آیه 45 سوره زخرف (پرسش از پیامبران چگونه بوده است؟)

جمعه 16 خرداد 1393 04:37 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


پرسش از پیامبران چگونه بوده است؟

تفسیرِ «وَ اسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ»
111
نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی

پاسخ:

ما می گوئیم: آیه مورد بحث (وَ اسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا) مکی است و روزی که پیامبر گرامی در مکه به سر می

برد، در آن محیط، دانشمندان اهل کتاب، در «نجران» و «خیبر» و «مدینه» به سر می بردند، و شرائط

اجازه نمی داد که پیامبر از مکه بیرون آید، و با دانشمندان آنان که در چند صد کیلومتری زندگی می کردند

تماس بگیرد،


بنابراین تفسیر آیه فوق به این نحو که از علمای آنها بپرس، بسیار بعید است، آری در آغاز

بعثت افرادی مانند «ورقه بن نوفل» و… در مکه بودند که اطلاعاتی از کتب عهدین داشتند، ولی هیچ گاه

ذوق سلیم اجازه نمی دهد که ما بگوئیم: منظور از «مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ» افراد انگشت شماری از عرب

های متنصر مانند ورقه است که روزی بت پرست بودند، و بعداً تظاهر به مسیحی گری می کردند، و

اطلاعات آنها از دانایان و کاهنان یهود و نصاری که در «نجران» و اطراف مدینه می زیستند، به مراتب کمتر بود.
گذشته از این اگر بگوئیم: مقصود این است که به کتابهای آسمانی آنها مراجعه بفرماید این مطلب با «امی

بودن» پیامبر سازگار نیست و اگر هم بگوئیم توانائی خواندن کتاب را داشت ولی هرگز صلاح نبود که پیامبر

دست به این کار بزند، و قرآن علت آن را بیان کرده آنجا که می فرماید: (وَ مَا کُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتَابٍ وَ

لاَ تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذاً لاَرْتَابَ الْمُبْطِلُونَ‌) (عنکبوت، آیه 48). «تو پیش از نزول قرآن کتابی نمی خواندی، و با

دستت نمی نوشتی زیرا در غیر این صورت، ابطال گران درباره قرآن (که از ناحیه خدا است) به شک می

افتادند».
نتیجه: گفتن این که به علمای اهل کتاب مراجعه کن با محیط نزول آیه (مکه) سازگار نیست زیرا در آن محیط

چنین علمائی وجود نداشت و تصور این که پیامبر به کتابهای آسمانی آنها مراجعه نماید با امی بودن پیامبر

و یا لااقل با مصالح اسلام سازگار نبود ولی آیه ای که در سوره یونس که به پیامبر دستور می دهد

که پیامبر به علمای اهل کتاب مراجعه نماید، مدنی است، و سوره یونس اگر چه مکی است ولی آیاتی چند

از آن مدنی است و از آن جمله آیه (94) است که در آن آیه چنین دستوری وارد شده است.
شگفت انگیز این که نویسنده اجازه نمی دهد با روایتی که از خاندان وحی به دست ما رسیده آیه تفسیر

شود، حتی روایتی را که می گوید: این سئوال و جواب در «معراج» بوده، به بهانه این که در آن سخن از

معراج نیست رد می کند ولی خود نویسنده بدون چون و چرا حاضر است تا این حد تحریف ظاهر کند و آیه

را به این نحو تفسیر کند که مقصود سئوال از پیامبران نیست، بلکه هدف سئوال از علماء و کتابهای آنها

است، این که درباره روایت می گوید: در آیه سخن از معراج نیست باید گفت در آیه هم، سخن از

دانشمندان و کتابهای آنها نیز نیست و اگر بگوید در آیه دیگر (آیه 94 سوره یونس) نامی از دانشمندان به

میان آمده است و آن آیه قرینه بر تفسیر این آیه می باشد پاسخ آن این است که آیه مورد بحث مکی است

و آیه سوره یونس مدنی است و محیط نزول دو آیه کاملا متفاوت است و در مدینه دانشمندان اهل کتاب

بودند و در مکه از آنها خبری نبود.
چگونه می توان با یکی، دیگری را تفسیر کرد در یکی دسترسی به دانشمندان اهل کتاب و کتابهای آنان

فراوان بود، در دیگری از این امکانات خبری نبود، اما با این تفاوت، به خود اجازه می دهد با آیه ای، آیه دیگر

را تفسیر کند.
و در پایان: هرگاه این روایت اطمینان بخش باشد به طور مسلم می تواند اجمال آیه را رفع نماید و اینکه می

گوید، در آیه سخنی از معراج نیست، بازگشت آن به این است که آنچه را روایت توضیح می دهد در آیه

نیست، ولی غافل از این که هرگاه بنا بود مضمون روایت در خود آیه باشد، ما دیگر چه نیازی به روایت د

اشتیم، بعلاوه ما باید روایت مخالف را طرح کنیم، نه روایتی را که مطلبی را توضیح داده و اجمالی را برطرف

می نماید.
و اگر روایت مزبور، اطمینان بخش نباشد باید ظاهر آیه را بگیریم و بگوئیم که پیامبر اسلام در این نشأت می

تواند با انبیاء که در آن نشأت به سر می برند تماس بگیرد و اگر ما حقیقت آن را درک نمی کنیم، دلیل بر

تأویل آن نیست، بسیاری از حقایق در قرآن وارد شده است که ما از حقیقت آنها غافلیم، مانند «فرشته»،

«جن»، «برزخ»، «اعراف»، «سدره» و «غیر ذلک».
در پایان یادآور می شویم که ما در کتاب «اصالت روح از نظر قرآن» پیرامون امکان ارتباط انسان با جهان

ارواح به صورت گسترده سخن گفته ایم و آیه مورد بحث را یکی از گواهان این اصل علمی گرفته ایم،

علاقمندان می توانند به آن کتاب مراجعه فرمایند.

پی نوشت ها :

1- مربوط به ذیل مطلب 58 از کتاب تفسیر آیات مشکله قرآن صفحه 206 و 207 و هدف از عنوان کردن آیه، رد امکان

ارتباط پیامبر خدا، در این نشأت با رسولان او است.

منبع :سبحانی، جعفر (1387)، تفسیر صحیح آیات مشکله قرآن، قم: مؤسسه امام صادق (ع)، چاپ چهارم.


 منبع اینترنتی100barg.net


برچسب ها: تفسیر صحیح آیات قرآنیٰ جعفر سبحانی ، پرسش از پیامبران ، تفسیر آیه 45 زخرف ،
آخرین ویرایش: جمعه 16 خرداد 1393 04:48 ق.ظ
دیدگاه ها ()
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:10 ق.ظ
I am truly pleased to glance at this weblog posts which carries
lots of useful data, thanks for providing these data.
یکشنبه 15 مرداد 1396 04:16 ب.ظ
Heya i am for the primary time here. I came across this
board and I in finding It really helpful & it helped
me out much. I hope to give something back and aid others like you aided me.
دوشنبه 12 تیر 1396 09:10 ق.ظ
Right here is the perfect site for anybody who really wants to understand this topic.
You realize a whole lot its almost hard to argue with you
(not that I really will need to?HaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that's been discussed for decades.
Excellent stuff, just excellent!
یکشنبه 20 فروردین 1396 03:09 ب.ظ
Amazing! Its actually awesome article, I have got much clear idea about from this paragraph.
چهارشنبه 16 فروردین 1396 08:50 ق.ظ
Hi! I simply would like to give you a huge thumbs up for your
excellent information you have right here on this post.
I am returning to your blog for more soon.
سه شنبه 15 فروردین 1396 09:02 ب.ظ
Greetings from Colorado! I'm bored at work so I decided to check out your
blog on my iphone during lunch break. I love the knowledge you provide here and can't wait to take
a look when I get home. I'm amazed at how quick your blog loaded on my mobile ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, great
site!
سه شنبه 15 فروردین 1396 08:32 ق.ظ
Greetings from Idaho! I'm bored at work so I decided to check out your
website on my iphone during lunch break. I enjoy
the info you present here and can't wait to take a look when I get
home. I'm surprised at how quick your blog loaded on my mobile ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, wonderful
blog!
سه شنبه 15 فروردین 1396 05:09 ق.ظ
Definitely believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the web the easiest
thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked
while people consider worries that they plainly don't know about.
You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having
side-effects , people can take a signal. Will likely be back to
get more. Thanks
سه شنبه 15 فروردین 1396 04:19 ق.ظ
Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog.
It's simple, yet effective. A lot of times it's tough to get that "perfect balance" between usability and visual appearance.

I must say that you've done a superb job with this. In addition, the blog loads very fast for me on Internet explorer.

Exceptional Blog!
سه شنبه 15 فروردین 1396 04:01 ق.ظ
I every time spent my half an hour to read this web site's content every day along with a mug of coffee.
سه شنبه 15 فروردین 1396 01:37 ق.ظ
I think the admin of this web site is in fact working hard in favor of his web page,
since here every data is quality based stuff.
دوشنبه 14 فروردین 1396 08:29 ق.ظ
Why users still make use of to read news papers when in this technological world the whole thing is existing on net?
یکشنبه 13 فروردین 1396 09:13 ق.ظ
Hello, I desire to subscribe for this webpage to get hottest updates, so where can i
do it please help.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


  • با سلام
    با توفیق خداوند متعال , وبلاگ "گفته ها و ناگفته های وحی" فعلا در دو موضوع "تفسیر آیات مشکله و علوم قرآنی" افتتاح گردیده است. از پژوهش گران گرامی و مخاطبان عزیز , عاجزانه تقاضا داریم به علت اهمیت موضوع قرآن چنان که مطلبی نیاز مند توضیح رسایی بود , آن را با ایمیل یا ثبت نظر به اطلاع ما برسانند. هم چنین اگر مطلبی نادرست در وبلاگ درج شده باشد، مارا از نادرستی آن آگاه سازید. با تشکر

نویسندگان

  • علی آقاپور(66)