تبلیغات
گفته ها و ناگفته های وحی - مطالب دی 1392

گرامی داشت هفته ی وحدت

چهارشنبه 25 دی 1392 11:41 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      




فرا رسیدن سال روز ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) و هفته ی وحدت
بر عموم مسلمانان جهان مبارک باد.


آخرین ویرایش: دوشنبه 18 فروردین 1393 09:34 ق.ظ
دیدگاه ها ()

ناسخ و منسوخ در قرآن از نگاهی متفاوت (قسمت دهم)

پنجشنبه 19 دی 1392 06:47 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


نسخ مشروط

گفتیم نسخ به آن معنی که حکم آیه ای به طور کامل از بین رفته و در دوران های آینده از آن آیه هیچ گونه استفاده ای نشود ،در قرآن اتفاق نیافتاده است. اگر چه این نوع از نسخ عقلا امکان ناپذیر نیست، اما در صورت وقوع آن، نقصی بر آیات ابدی قرآنی  به شمار می رود که در حد توان تلاش کرده ایم، قرآن را از این نقص مبرا سازیم.

اما در میان آیات قرآنی آیاتی هستند که پس از نزول، جای حکم آیاتی را که قبلا نازل شده و مورد عمل قرار گرفته بودند، می گیرند و از یک جهت معینه به زمان اعتبار حکم قبلی خاتمه می دهند، نه ازجهات مختلف، بدون این که حکم و معنای اصلی از بین برود. به آیات قبلی منسوخ و به آیات بعدی ناسخ گویند مثلا در اول بعثت به مسلمانان دستور این بود که با کفار به مسالمت رفتار کنند و بعد از مدتی آیۀ قتال  نازل شد و به حکم مسالمت، در یک جهت معین خاتمه داد، اما چنان چه باز مسلمانان در شرایط فوق قرار گرفتند، علما و فقها با استناد به آن آیات می توانند حکم صلح را صادر کنند.

ادامه مطلب
برچسب ها: ناسخ و منسوخ ، نسخ مشروط ، آیات گذشت ، آیات قتال ،
دنبالک ها: نقدی بر موضوع نسخ آیات صفح ، نسخ مشروط از آیة الله معرفت ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 18 فروردین 1393 11:11 ب.ظ
دیدگاه ها ()

ناسخ و منسوخ در قرآن از نگاهی متفاوت (قسمت نهم): عدم نسخ آیۀ امتاع

دوشنبه 9 دی 1392 11:16 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


آیۀامتاع یا تمتع بعد از وفات همسر

یکی از آیاتی که می گویند نسخ شده، آیۀ 240 سورۀ مبارکۀ بقره می باشد. خداوند در این آیه می فرماید:

"وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَیَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِیَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْكُمْ فِی مَا فَعَلْنَ فِیَ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَكِیم" (بقره-240) "آنان که از شما وفات می کنند و زنانی بر جای می گذارند و برای تمتع زنانشان وصیت می کنند که هزینه آنها را به مدت یک سال بدهند و از خانه اخراجشان نکنند، پس اگر زن های مذکور به میل و رغبت خود به طریق مشروع در ظرف سال از خانه خارج شوند ، در مورد تصمیمی که به نحو شایسته ای برای خود می گیرند، گناهی بر شما نیست و خداوند غالب و امرش مبتنی بر حکمت است."

گویند: این آیه طبق سنت پیشین، حق میراث زن از شوهر، همان بهره بردن از تركه شوهر خود تا یك سال بوده و بیش از آن ارثی نمی برد و عده زنان شوهر مرده نیز تا یک سال بوده است . سپس با تشریع ارث همسران شوهر مرده ، به میزان یک چهارم اموال باقی مانده ، در صورت نداشتن فرزند ، و یک هشتم ، در صورت فرزند داشتن شوهران(ر.ک: نساء- 12 )  و نیز با تشریع عده وفات به چهار ماه و ده روز(بقره- 234)[1]، آیه یاد شده منسوخ گردید . یعنی محتوای آن نسخ شده گرچه لفظ آن باقی مانده است(ر . ک : فیض کاشانی ، تفسیر صافی ، ج 1 ، ص 204).حال آن که این چنین نیست و آیۀ دوم ناسخ آیۀ اول نمی باشد، زیرا این دو آیۀ مبارکه از لحاظ موضوع واحد نیستند، برای این که آیۀ 240 بقره شامل تمتعی است از نفقات ثلث برای زن شوهر مرده و هدف عالی آیۀ شریفه تعلیم وفاداری است نسبت  به شوهر خود وفادار بماند و تا مدت یک سال از خانه خارج نشود و محبت های او را در این مدت به یاد آورده و در سوگواری او به سر برد.

ادامه مطلب
برچسب ها: ناسخ و منسوخ ، آیآ تمتع ، آیۀ عده ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 12 تیر 1393 07:12 ب.ظ
دیدگاه ها ()

ناسخ و منسوخ در قرآن از نگاهی متفاوت (قسمت هشتم)

یکشنبه 8 دی 1392 08:11 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


بررسی آیۀ نجوی با رویکرد عدم نسخ در آن



یکی از دلایل نسخیون بر وجود آیۀ منسوخه در قرآن مجید آیۀ 12 و 13 مجادله است. در آیۀ 12 این سوره خداوند متعال می فرماید:

"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَةً ذَلِکَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ " (مجادله- 12): "ای کسانی که به خدا و رسول ایمان آورده اید، اگر بخواهید سخن سری(درِ گوشی ) با رسول خدا بگویید، پیش از این کار ( یعنی قبل از نجوی ) چیزی صدقه بدهید و این صدقه برای شما عمل خوب و پاکیزه است( تا شما را از سئوالات بی جا و بخل منع کند) و اگر به واسطۀ فقر چیزی برای صدقه نیابیید، در این صورت خداوند آمرزنده و مهربان است".

در آیۀ 13 همان سوره می فرماید:" أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ

ادامه مطلب
برچسب ها: ناسخ و منسوخ ، آیه نجوی ، مصالح نجوی ،
دنبالک ها: بررسی آراء منکرین و مثبتین نسخ در آیه نجوا ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 18 فروردین 1393 11:07 ب.ظ
دیدگاه ها ()

ناسخ و منسوخ در قرآن از نگاهی متفاوت (قسمت هفتم)

شنبه 7 دی 1392 01:25 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      



بررسی آیآت فحشاء با رویکرد عدم نسخ در آن ها:


الف ) تلخیص درس خارج شماره 222 مورخۀ 20/4/83 آیة الله مظاهری *

یکی از آیاتی که می گویند منسوخ شده است، آیات15 و 16 سورۀ شریفۀ نساء می باشد"وَ اللاَّتِی یَأْتِینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ"آن زنی که زنا بدهد."فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْکُمْ فَإِنْ شَهِدُوا"باید چهار نفر از شما شهادت بدهند، "فَإِنْ شَهِدُوا "اگر چهار نفر شهادت دادند."فَأَمْسِكُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّىَ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ "این را در خانه زندان کنید که دیگر از خانه بیرون نرود تا بمیرد."أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً"یا اینکه پروردگار عالم یک راهی برایش تعیین کند."وَاللَّذَانَ یَأْتِیَانِهَا مِنكُمْ فَآذُوهُمَا"اگر زن و مردی این فاحش گری را بکنند،یعنی زنا بکنند آنها را تعزیر بکنید،اذیت بکنید."فَإِن تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِیمًا "اگر توبه کردند دیگر رهایشان کنید."(سوره نساء - 15 و 16 )

 
ادامه مطلب
برچسب ها: ناسخ ، منسوخ ، فحشاء ، زنا ، آیة الله مظاهری ،
دنبالک ها: درس خارج شمارۀ مورخۀ 2/2/83 آیة الله مظاهری ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 18 فروردین 1393 11:04 ب.ظ
دیدگاه ها ()

ناسخ و منسوخ در قرآن از نگاهی متفاوت (قسمت ششم)

جمعه 6 دی 1392 12:58 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


بررسی آیات ناسخ و منسوخ ( 1 )
بررسی آیۀ تغییر قبله




مقدمه:

فارغ از این که آیا دلایل نسخیون برای وجود آیات منسوخ در قرآن صحیح است یا دلایل مخالفین نسخ، یک سئوال مطرح می شود و آن این که آیا وجود آیه ای که حکمش نسخ شده و تلاوتش در قرآن باقی مانده  باشد، دلیل بر کمال قرآن است و یا این که ادعا شود در قرآن هیچ آیۀ منسوخی وجود ندارد که حکمش نسخ شده باشد؟ما فکر می کنیم عدم نسخ در کتابی مانند قرآن که معجزه جاوید اسلام است دلیل بر کمال قرآن می باشد و برای تقویت این ادعا بایستی آیات به اصطلاح منسوخ را که به قول نحاس 138 آیه و به قول علامه طباطبایی 5 آیه و به گفتۀ آیة الله خویی 1 آیه می باشند، طوری تفسیر کنیم که با ظاهر آیات سازگار بوده اما شرایط منسوخ بودن را هم نداشته باشند.

در قسمت های بعدی 36  آیه از آیات قرآن را که نسخیون ، آن ها را مشکوک به نسخ می دانند، بررسی می کنیم اگر دلابل ارائه شده قوی بودند، آن وقت به این نتیجه می رسیم که در قرآن آیات منسوخی وجود ندارد، اما این دلایل مانع از این نیستند که منکر آیات ناسخ باشیم، چرا که گفتیم، در قرآن آیاتی هست که حکمی را که توسط وحی غیر قرآنی و به فرمودۀ رسول الله صلی الله علیه و آله به مردم گفته شده بود و آنان هم به آن حکم عمل کرده بودند، اما جواز آن حکم در قرآن نیامده، بلکه خداوند به طریقی غیر از قرآن به رسول الله صلی الله علیه و آله بیان کرده ،نسخ نموده است. مثلا همان طور که خواهیم گفت: در آیۀ 149 بقره خداوند می فرماید، به طرف مسجد الحرام نماز بگذارید، و این آیه ناسخ حکم نماز به سوی بیت المقدس می باشد، اما در قرآن آیه ای وجود ندارد که در آن دستور به نماز به سوی بیت المقدس باشد تا این آیه ناسخ آن باشد، بلکه آیۀ تغییر قبله ناسخ حکم نماز به سوی بیت المقدس است که از طریقی غیر از قرآن در بین مسلمانان رایج بود . همچنین خواهیم گفت که در قرآن آیاتی هستند که حکم آن ها از یک جهت معینه و به صورت مشروط عوض شده و در صورت بازگشت به شرایط ظهور آیه دوباره به قوت خود باقی هستند.


ادامه مطلب
برچسب ها: آیة الله مظاهری ، ناسخ ، منسوخ ، تغییرقبله ، آیۀ تغییر قبله ، مکه ، بیت المقدس ،
دنبالک ها: تغییر قبله ، تاریخ تغییر قبله ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 18 فروردین 1393 11:03 ب.ظ
دیدگاه ها ()

تعداد کل صفحات ( 2 ) 1 2

درباره وبلاگ


  • با سلام
    با توفیق خداوند متعال , وبلاگ "گفته ها و ناگفته های وحی" فعلا در دو موضوع "تفسیر آیات مشکله و علوم قرآنی" افتتاح گردیده است. از پژوهش گران گرامی و مخاطبان عزیز , عاجزانه تقاضا داریم به علت اهمیت موضوع قرآن چنان که مطلبی نیاز مند توضیح رسایی بود , آن را با ایمیل یا ثبت نظر به اطلاع ما برسانند. هم چنین اگر مطلبی نادرست در وبلاگ درج شده باشد، مارا از نادرستی آن آگاه سازید. با تشکر

نویسندگان

  • علی آقاپور(66)