تبلیغات
گفته ها و ناگفته های وحی - مطالب اسفند 1392

ادب دعا، در محضر خدا

سه شنبه 27 اسفند 1392 08:56 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      




بر گزیده ای از مقالۀ " ادب دعا، در محضر خدا" حجة الاسلام حسین الادری

هر چیزی آدابی دارد و برای دعا و نیایش با خدا هم آدابی است. در زیر به مواردی از آداب دعا اشاره می کنیم، امید است که در عمل هم بتوانیم آن ها را مراعات کنیم:

1-خواندن خداوند با اسماء و صفات الهی: مطالعه آیات قرآن مجید، نشان مى‏دهد که «اولیاء اللّه» اعم از پیامبران و فرشتگان و بندگان صالح، به هنگام دعا سخن خود را با «رَبَّنا»، یا «رَبِّى»، شروع مى‏کردند. حضرت آدم(ع) مى‏گوید: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»: (پروردگارا! من و همسرم بر خود ستم کردیم). حضرت نوح(ع) عرض مى‏کند: «رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَىَّ»: (پروردگارا! من و پدر و مادرم را بیامرز). حضرت ابراهیم(ع) مى‏گوید: «رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤمِنِیْنَ یَومَ یَقُومُ الْحِسابُ»: (پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را در روزى که حساب بر پا مى‏شود ببخش). حضرت یوسف(ع) مى‏گوید: «رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِى مِنَ الْمُلْکِ»: (پروردگارا! بهره‏اى از حکومت به من رحمت فرموده‏اى). و حضرت موسى(ع) مى‏گوید: «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَىَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیْراً لِلْمُجْرِمِیْنَ»: (پروردگارا! به خاطر نعمتى که به من داده‏اى پشتیبان مجرمان نخواهم بود). و پیامبر بزرگ اسلام(ص) عرضه مى‏دارد: «رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِیْنِ»: (پروردگارا! من از وسوسه‏هاى شیاطین به تو پناه مى‏برم). و مؤمنان طبق آیات آخر سوره آل عمران چندین بار، این تعبیر را تکرار مى‏کنند، از جمله مى‏گویند: «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هَذا باطِلًا »: ( پروردگارا! این آسمان‏ها و زمین پهناور را بیهوده نیافریده‏اى!) از این تعبیرات به خوبى استفاده مى‏شود که، بهترین دعا آن است که از مسأله ربوبیّت پروردگار آغاز شود. درست است که نام مبارک «اللّه» جامع‏ترین نامهاى خدا است ولى از آنجا که تقاضا از محضر پر لطف او تناسب با مسأله ربوبیّت دارد، خواندن خداوند به این نام در آغاز دعاها از هر نام دیگر، مناسب ‏تر و شایسته‏تر است. (تفسیر نمونه، جلد‏20، صفحه 46)

ادامه مطلب
دنبالک ها: ادب دعا، در محضر خدا ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 17 فروردین 1393 11:11 ب.ظ
دیدگاه ها ()

سال نو بر عموم مسلمانان جهان و اهل قرآن مبارک باد

چهارشنبه 21 اسفند 1392 05:52 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


 


آخرین ویرایش: دوشنبه 18 فروردین 1393 10:02 ب.ظ
دیدگاه ها ()

ادب حضور در نیایش

سه شنبه 20 اسفند 1392 08:24 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      




ادب حضور در نیایش

یکی از وظایف سالک الی الله این است که در شدائد از خدا به غیر شکوه نکند که از دوست به غیر نالیدن نامردیست. از غیر هم به خدا ننالد که خلوت حضور را بر هم زند و هیچ معشوقی را خوش نیاید که بین او و عاشق واسطه ای در میان باشد. نالیدن از غیر پیش دوست نا شکری و بی احترامیست به دوست. اما وقتی انسان به مصیبتی گرفتار آید، از دوست یه دوست نالد که از دوست به دوست نالیدن عین توحید است. اگر چه ظاهرا شکوی به نظر می رسد ولی باطنا شکری است. یعنی ای خدا جز تو نبینم جز تو نشناسم. از آن جاست که خدای تبارک تعالی از نالۀ حضرت ایوب خبر داد "وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ(83) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَیْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ"(انبیاء /83 و 84) و به خداوند متعال به شکرانۀ ادب در دوستی اش نه تنها کشف ضُرّ از او نمود، بلکه اهلش همگی به او باز گرداند. انبیاء نمونۀ ادب هستند، در اینچا حضرت ایوب سلام الله علیه مستقیما نفرمود : پروردگارا! ضرر را از من برطرف فرما، بلكه به گونه‏ اى دعا كرد كه یعنى خدایا تو خود مى‏دانى و نیایش حضرت موسى علیه السلام نیز از این سبك و از این گونه نیایش‏هاست كه رو به بارگاه خدا نمود و گفت:
رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ " (قصص/24 )پروردگارا! من به هر نعمت و خیرى كه به سویم بفرستى سخت نیازمندم.

                                                                                                        
ادامه مطلب
آخرین ویرایش: چهارشنبه 20 فروردین 1393 12:04 ب.ظ
دیدگاه ها ()

ظاهر و باطن احکام- وضو و غسل ظاهری و باطنی

دوشنبه 12 اسفند 1392 09:00 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


ظاهر و باطن احکام

هر یک از اشیاء و موجودات را ظاهری است و باطنی، چنان که در قبال هر عضوی از اعضای جسمانی انسان، عضوی باطنی است، در مقابل هر موجود عالم ناسوتی، اعم از ستارگان و موجودات ذیروح و غیر ذیروح، موجودیتی  باطنی وجود دارد که وجه ملکوتی و روحانیت اوست.

همان طور که برای انسان چشم و گوش ظاهری است، چشم و گوش باطنی نیز یرای او وجود دارد.

هر آیتی از قرآن را ظاهری است و باطنی و هر بطنش را نیز بطنی است تا مرتبۀهفتم که آن هم کنایه از کثرت باشد.

همچنین کلیۀ تکالیف و وظایف و احکام الهی هم ظاهری دارند و باطنی، لذا هیچ حکمی از احکام و امری از اوامر نیست که در عین توصیه به انجام ظاهری آن توصیه به امر باطنی نشود.


ادامه مطلب
برچسب ها: احکام ظاهری و باطنی ، وضوی ظاهری و باطنی ،
دنبالک ها: وضووغسل ظاهری و باطنی - استاد علی اللهوردیخانی ، حواس ظاهری و باطنی- محمد درگاه‌زاده ، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه علامه حسن زادۀ آملی ، حس های ظاهری و باطنی انسان¬- کتاب معادشناسی 6 صفحه 181 تا 188- علامه آیت اللـه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 17 فروردین 1393 11:16 ب.ظ
دیدگاه ها ()

تلخیص سخنرانی درسهایی از قرآن مورخۀ 81/01/15 حجة الاسلام قرائتی در بارة وضو

شنبه 10 اسفند 1392 02:46 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      



IMAGE633833552554843750.jpg (600×370)

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

اللهم صل على محمّد و ال محمّد

الهى انطقنى بالهدى والهمنی التقوى

 بحثمان در شبهاى جمعه سال 80 راجع به نظافت و پاكیزگى بود، از شانه و مسواك و حمّام و شستشو و لباس و زیبائى و بهداشت و نظافت ظاهرى و یكى هم از پاكىِ معنوى كه در پاكىِ معنوى هم بحث پاكى از گناه، عصمت، پاكى دل از كینه، پاكى چشم از نگاه بد و پاكى زبان از كلام بد بود.

 راجع به پاكىِ معنوى این چند جمله را بگویم كه راجع به پاكى قلب وقتى خداوند مى‏خواهد تعریف كند، در روایات داریم در بحار است كه «كان داود طاهر القلب» : حضرت داود علیه السلام دل پاكى داشت، كینه‏اى نبود. «طاهر القلب» یه ارزشى است یا مثلا داریم كه: « كانت حلیمه من اطهر نساء قومها» حلیمه سعدیه همان زنى كه شیر داد به پیامبر صل الله علیه و اله وسلم، زن پاكى بود به خاطر پاكى اش خداوند بهش لطف كرد.


  ادامه مطلب
برچسب ها: وضو ، مسواک ردن ، احادیث وضو ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 17 فروردین 1393 11:21 ب.ظ
دیدگاه ها ()

دائم الوضو بودن

چهارشنبه 7 اسفند 1392 03:53 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


 



وضو پاکیزگیست و کسی که سعی میکند دائما با وضو باشد، علاوه بر این که از پاکیزگی ظاهری برخوردار می باشد، از پاکیزگی باطنی هم بهره مند می گردد.

یکی از اعمال پسندیده ای که عده ای از اهل ایمان و مردان الهی بر پان پایبندند،دائم الوضوء بودن می باشد و آن به این معناست که شخص صبح بعد ازبیدار شدن از خواب به قصد قربۀ الی الله وضو می گیرد و تا مبطلات وضو عارض نشده وضو دار بوده و با آن وضو می تواند نماز واجب و مستحب بخواند و دست به قران بزند و ...اما با ابتلا به یکی از مبطلات وضو دوباره وضو می گیرد و اگر با وضو بخوابد اگر چه وضوی او باطل می شود اما خداوند بستر اورا مسجد و محل عبادت قرار داده و او را با وضو می پذیرد. از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که فرمودند: زیاد وضوء بگیرید، اگر توانستید شب و روز با وضو باشید. زیرا اگر در حال طهارت بمیرید شهید خواهید بود.


ادامه مطلب
برچسب ها: وضو ، تجدید وضو ، دائم الوضو بودن ،
دنبالک ها: وضو ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 17 فروردین 1393 11:42 ب.ظ
دیدگاه ها ()

درباره وبلاگ


  • با سلام
    با توفیق خداوند متعال , وبلاگ "گفته ها و ناگفته های وحی" فعلا در دو موضوع "تفسیر آیات مشکله و علوم قرآنی" افتتاح گردیده است. از پژوهش گران گرامی و مخاطبان عزیز , عاجزانه تقاضا داریم به علت اهمیت موضوع قرآن چنان که مطلبی نیاز مند توضیح رسایی بود , آن را با ایمیل یا ثبت نظر به اطلاع ما برسانند. هم چنین اگر مطلبی نادرست در وبلاگ درج شده باشد، مارا از نادرستی آن آگاه سازید. با تشکر

نویسندگان

  • علی آقاپور(66)