تبلیغات
گفته ها و ناگفته های وحی - مطالب اردیبهشت 1393

ولادت علی ابن ابیطالب علیه السلام بر مسلمانان عالم مبارک باد

شنبه 20 اردیبهشت 1393 10:04 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      



ولادت علی ابن ابیطالب علیه السلام بر مسلمانان عالم مبارک باد

آخرین ویرایش: یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 07:33 ب.ظ
دیدگاه ها ()

تفسیر صحیح آیات مشکلهٔ قرآن- مطلب چهارم: تفسیر آیه 234 سوره بقره (آیا در عدِّه ی وفات آیه ای نسخ شده است؟)

پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 07:09 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


آیا در عدِّه ی وفات آیه ای نسخ شده است؟


نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی

(وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْوَاجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ)
(سوره بقره، آیه 234).
«کسانی از شما که می میرند و همسرانی به جا می گذارند، زنان آنها چهارماه و ده روز، عده نگاه دارند هر موقع عده آنان پایان پذیرفت، آنچه درباره خویش شایسته است انجام دهند، بر شما اشکالی نیست خدا از کارهای شما آگاه است». (1)
آیه بیانگر وظیفه زنان شوهرمرده است، و عمل تمام فقهاء بر این آیه است و همگی می گویند که عده وفات شوهر، چهارماه و ده روز است ولی آیه دیگری که آن هم معترض حکم همین موضوع است، دستور می دهد که شوهران وصیت کنند که زنان آنها پس از مرگ آنها، یک سال در خانه بمانند و وارث آنان نفقه آنها را نیز بپردازند اینک آیه:
(وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْوَاجاً وَصِیَّةً (2) لِأَزْوَاجِهِمْ مَتَاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِی مَا فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ)
(بقره، آیه 240).

ادامه مطلب
برچسب ها: تفسیر صحیح آیات مشکله قرآن ، جعفر سبحانی ، نسخ ، عده وفات ،
دنبالک ها: راسخون ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 10:50 ق.ظ
دیدگاه ها ()

کتاب تفسیر صحیح آیات مشکلهٔ قرآن - مطلب سوم: آیه ی اکمال دین، در شأن چه کسی نازل شده است؟

سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 11:00 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


آیا این آیه درباره ی علی (ع) است؟
 آیه ی اکمال دین، در شأن چه کسی نازل شده است؟













نویسنده:  آیت الله جعفر سبحانی
(الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً)
(مائده، آیه 3).
«امروز کافران از آئین شما مأیوس شدند، از آنان نترسید، از من بترسید، امروز دین شما را تکمیل نمودم، و نعمت خود را درباره شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برای شما انتخاب نمودم». (1)
معروف و مشهور میان محدثان و مورخان (2) این است که مقصود از«الیوم» در هر دو مورد، روز غدیر است و آیه یاد شده در روز «غدیر» نازل گردیده روزی که خدا، با تعیین جانشین و خلیفه، ابلاغ دین خود را تکمیل نمود، و نعمت خود را به پایان رساند، و نقشه کافران را (پس از درگذشت پیامبر، آئین او نیز همراه او خواهد رفت) نقش برآب نمود و با نصب امام یأس و نومیدی آنان قطعی گردید.
اشکالی که به نظر نویسنده «کتاب تفسیر آیات مشکله» رسیده است، همان است که پیش از او دیگران نیز گفته اند و دانشمندان شیعه نیز به پاسخ آن پرداخته اند.

ادامه مطلب
برچسب ها: تفسیر صحیح آیات مشکله ، جعفر سبحانی ، آیه اکمال دین ، امام علی (ع) ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 16 مرداد 1393 07:12 ب.ظ
دیدگاه ها ()

تفسیر صحیح آیات مشکلهٔ قرآن- مطلب دوم: تفسیر آیه 113 سوره توبه (آیا آزر پدر ابراهیم بوده است؟)

دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 10:10 ق.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


آیا آزر، پدر ابراهیم بوده است؟

http://www.sunnatonline.com/wp-content/uploads/2013/01/index.jpg

نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی

(مَا کَانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِکِینَ وَ لَوْ کَانُوا أُولِی قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ‌)
(توبه، آیه 113).
«پیامبر و کسانی که ایمان آورده اند حق ندارند برای مشرکان پس از آنکه روشن گشت که آنها اهل آتش هستند، طلب آمرزش کنند، هر چند آنان از نزدیکان آنها باشند». (1)
نویسنده «تفسیر آیات مشکله قرآن» در ذیل این آیه می کوشد ابراهیم را که در حق«آزر» استغفار کرد، به گونه ای تبرئه کند، و می گوید: حضرت ابراهیم که در حق«پدرش» استغفار کرده، مرتکب گناهی نشده است زیرا نمی دانست که او از روی عناد «حقایق» را انکار می کند، وقتی عناد او روشن گشت از او دوری جست.
در این که ابراهیم مرتکب گناهی نشده است، شکی نیست و نیازی به گفتگو ندارد زیرا آیه بعدی این نکته را روشن می سازد آنجا که می فرماید:
(وَ مَا کَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ إِلاَّ عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِیَّاهُ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ‌)
(سوره توبه، آیه 114)
ولی از تکرار کلمه«پدر» در این بحث، چنین بر می آید که کسی که ابراهیم در حق او(آزر) استغفار کرده بود، پدر واقعی ابراهیم بوده است.
در صورتی که میان شیعه امامیه، مشهور و معروف این است که تمام پدران پیامبران مؤمن و موحد بوده اند و نور نبوت در صلب پدری مشرک و کافر نمی گیرد. (2)
   
ادامه مطلب
برچسب ها: تفسیر آیات مشکله قرآنٰ ، جعفر سبحانی ، ابراهیم ، آزر ،
دنبالک ها: آیا آزر پدر ابراهیم بوده است؟ ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 10:54 ق.ظ
دیدگاه ها ()

کتاب تفسیر صحیح آیات مشکلهٔ قرآن قسمت اول:مقصود از "المودة فی القربی" در آیه ی 23 سوره ی شوری چیست؟

جمعه 12 اردیبهشت 1393 05:23 ب.ظ   نویسنده : علی آقاپور      


معنی «القربی» در آیه ی 23 سوره ی شوری
 معنی «القربی» در آیه ی 23 سوره ی شوری

نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی

مقدمه:

با کتاب «تفسیر آیات مشکله» آشنا شویم:
اخیراً کتابی در تبریز به این نام چاپ و منتشر شده است، ولی قسمت معظم آیاتی که در آن کتاب عنوان شده ابداً از آیات مشکله نیست، و برخی نیز برای تزریق عقائد مخصوصی که نویسنده آن کتاب دارد، عنوان شده است و قسمتی مختصر که جا دارد آنها را «آیات مشکله» بخوانیم، مورد بررسی صحیح قرار نگرفته است.
شکی نیست وجود این کتاب در دسترس گروه بی اطلاع و ساده لوح مایه ی انحراف عقیده است زیرا نتیجه ای که خواننده از این کتاب می برد این است که:
انبیاء معصوم نبودند، گاهی و یا پیوسته خدا را نافرمانی می کردند.
هیچ گاه خدا مودت خویشاوندان رسول خدا را بر ما لازم نکرده است.
آیه ی: (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ) درباره ی علی نازل نشده است.
خطبه معروف صدیقه طاهره (علیها سلام) مجعول است و هکذا...
روی این ملاحظات برخی از دوستان نگارنده درخواست کردند که درباره ی این کتاب صفحاتی بنویسد از این رو بر خود لازم دیدم که پاره ای از این آیات را که لغزش های نویسنده تفسیر در تفسیر آنها نابخشودنی است، عنوان نموده و به تفسیر آن، و ردّ گفتار وی بپردازد.
ادامه مطلب
برچسب ها: جعفر سبحانی ، تفسیر صحیح آیان مشکله قرآن ، تفسیر آیه 23سوره شوری ، مودة فی القربی چیست ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 16 مرداد 1393 07:15 ب.ظ
دیدگاه ها ()

تعداد کل صفحات ( 2 ) 1 2

درباره وبلاگ


  • با سلام
    با توفیق خداوند متعال , وبلاگ "گفته ها و ناگفته های وحی" فعلا در دو موضوع "تفسیر آیات مشکله و علوم قرآنی" افتتاح گردیده است. از پژوهش گران گرامی و مخاطبان عزیز , عاجزانه تقاضا داریم به علت اهمیت موضوع قرآن چنان که مطلبی نیاز مند توضیح رسایی بود , آن را با ایمیل یا ثبت نظر به اطلاع ما برسانند. هم چنین اگر مطلبی نادرست در وبلاگ درج شده باشد، مارا از نادرستی آن آگاه سازید. با تشکر

نویسندگان

  • علی آقاپور(66)